T551 Vybrané biblické příběhy a jejich tvořivé zpracování

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2010
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
ThLic. Ing. René Milfait, Th.D. (přednášející)
Jana Zajícová (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 13:45–15:15 6, kromě Po 6. 9., kromě Po 11. 10., kromě Po 25. 10. až Po 8. 11., kromě Po 22. 11. až Po 29. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Cíle předmětu
Cíli předmětu jsou vybrané biblické příběhy, jejich exegeze, hermeneutika a tvořivé zpracování prostřednictvím analogické imaginace i hudebního, výtvarného a dramatického projevu;
Seznámit studenty s historicko kritickým výkladem biblických příběhů, odhalit jejich poselství v rovině symbolického dění a umožnit tak studentům hlubší pochopení jejich významu pro jednání současného člověka;
Reflektovat příběh ve světle vlastní zkušenosti a umožnit zážitek nové zkušenosti s příběhem prostřednictvím jeho hudebního, výtvarného a dramatického zpracování;
Poskytnout studentům prostor pro hlubší pochopení a rozvíjení postojů a hodnot důležitých pro sebepojetí a pro jednání v mezilidských vztazích, a tak rozšířit jejich kompetence pro profesi sociálního a pastoračního pracovníka;
Aktivizovat vnitřní zdroje a tvořivost studentů, stimulovat jejich komunikační schopnosti, iniciovat jejich sebereflexi v rovině vlastního prožívání a prohloubit jejich motivaci pro práci s lidmi;
holistický osobnostní rozvoj účastníků;
způsobilost pracovat s biblickými texty (exegeze, hermeneutika, aplikace pro život i pro pastorační a sociální práci jako názvy studovaného programu);
rozvoj mezioborového přístupu k interdisciplinárnímu působení (vztah biblické exegeze a teologické etiky, vztah spirituality a mravnosti, psychosomatika, sociální vyloučení a sociální inkluze, vztahy biblická exegeze-teologická etika-muzikoterapie, dopady pro pastorační práci, příprava na práci s těmito texty s různými skupinami v pastorační a sociální práci, rozvoj osobnosti jako média působení v povolání...);
způsobilost pracovat v týmu;
rozvíjení kreativity;
posílení holistického pohledu na člověka a jeho různé zátěže, nouze i možnosti uzdravení...
Osnova
  • Charakteristika předmětu: Vybrané biblické příběhy, jejich exegeze, hermeneutika a tvořivé zpracování prostřednictvím analogické imaginace i hudebního, výtvarného a dramatického projevu. V tomto mezioborovém předmětu (biblická exegeze a hermeneutika, hlubinná psychologie, teologická etika, muzikoterapie, sociální a pastorační práce) bude propojeno získávání nových vědomostí prostřednictvím výkladu spolu s poznáváním skrze zkušenost, které zahrnuje nejen kognitivní, ale i afektivní a psycho-fyzickou dimenzi. Takto zažitá zkušenost spolu s tím, co bylo racionálně přijato umožňuje hlubší pochopení dané látky a zároveň i osobnostní růst. Tato zažitá zkušenost biblických příběhů pak umožní interpretovat významné modelové situace lidského života v souvislostech, se zřetelem k tématům sociální a pastorační práce. Důležitou okolností je také to, že se tento proces odehrává ve skupině, prostřednictvím sdílení s druhými a v dialogu s nimi. To vytváří příznivý prostor pro ověřování a nácvik sociálních kompetencí a dovedností. Zkušenosti jiných se navíc stávají inspirací pro vlastní tvořivé přístupy i výzvou k respektování jinakosti druhých. Zvolené příběhy: Podobenství o milosrdném Samařanovi: způsobilost, umění stávat se bližním...kde bydlí Hospodin Bůh v podání Ježíše z Nazaretu?...univerzální i konkrétní platnost lásky k Bohu, k sobě a k bližnímu (Lk 10,25-37;
  • Setkání se ženou u Jákobovy studni (Jan 4). Uzdravení posedlého z Gerasy (Mk 5,1-20; Uzdravení ženy s krvotokem a vzkříšení dcery Jairovy (Mk 5,21-43); Uzdravení slepého od narození (Jan 9,1-17); Ježíš, Šimon, hříšnice cizoložnice (Lk 7,36-50; Jan 7,53-8,11); Podobenství o dvou ztracených synech a milosrdném otci (Lk 15,11-32); Vnitřní cesta při cestě do Emauz – modelový případ uzdravující pastorace (Lk 24,13-35); Poselství o vzkříšení aneb Marie z Magdaly vidí Pána (Jan 20,1-18);
Výukové metody
Nejprve po rozehřátí zamýšlíme pracovat individuálně i ve skupině s daným textem, resp. s porozuměním smyslu a dopadům daného příběhu; dále k němu bude nabídnuta úvaha; pak dojde k nabídce prostoru pro ztvárnění v muzikoterapii.Vše se svobodou pro každého, jak se hodlá projevit.
Metody hodnocení
Výběrový předmět bude ukončen zápočtem. K jeho získání se vyžaduje pravidelná, aktivní, férová a tvořivá účast (max. jedna předem omluvená neúčast; k tomu výjimku tvoří samozřejmě nemoc).
Informace učitele
Kdo má bibli, může si ji nosit s sebou - už kvůli srovnávání překladů; jinak se budeme snažit dodávat text, abychom četli nejprve ze stejného zdroje (např. při čtení dle rolí v textu).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2010/T551