T228 Filozofická antropologie

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2012
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
St 10:15–11:45 6, kromě St 4. 4. až Út 10. 4.
Předpoklady
( T123 Úvod do filozofie pro pomáhající profese )
Úvod do filosofie T 123
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
CÍL PŘEDMĚTU Posílit schopnost využít základní problémy filozofické antropologie a pohledy vybraných filozofů na člověka k hlubšímu proniknutí do teorie a praxe sociální a pastorační práce ve vztahu ke konkrétnímu pojetí člověka.
Výukové metody
Literatura Matoušek O Sociální práce v praxi. Portál, 2005, a pod.jako úvod do témat sociální práce Coreth, E. Co je člověk? Praha : Zvon, 1996. Špirk J. Antropologický slovník Plzeň : Západočeská univerzita, Právnická FIL.kulta, 1996 Sokol, J. Filozofická antropologie. Praha : Portál, 2002. Malá filosofie člověka. Praha : Vyšehrad, 1998. Sokol, J. Pinc, Z Antropologie a etika. Praha : Triton, 2003 Kyprý Vladimír, Antropologická filosofie XX.stol typu existenciálního. 1998, VŠE, Praha Pelcová, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Karolinum, Praha 2000. ISBN 80-246-0076-5 Pelcová, N. Vzorce lidství . Filosofie o člověku a výchově. ISV nakladatelství. Praha 2001. ISBN 80-858666-64-1. Pelcová, N. Metodologická východiska Marxova pojetí svobodné práce. Praha, SN, 1987 Anzenbacher,A. Úvod do studia filosofie. Praha : S.P.N, 1991. *Petříček, M. Úvod do současné filozofie. Praha : Hermann a synové, 1997. Buber, M. Problém člověka. Praha : Kalich, 1997. Pecka, D. Člověk: Filosofická antropologie. Řím : Křesťanská akademie, 1970. Levy, J.D Politický řád. Filosofická antropologie, modernita a ideologická výzva. Sociologické nakl. Praha 1993. dosl. Umlauf V. Evropské cesty k vlastnímu já .Brno: CDK, 2002 Stark S. Filozofická antropologie. Západočeská Univerzita. Plzeň. 1995 Loewenstein B. My a ti druzí. Brno: Doplněk. 1997 Milfait R Komerční sexualizované násilí na dětech Portál 2008 Fischer, Milfait Etika pro sociální práci. JABOK, Praha, 2008 (zejm. kap. 2,3,5,7, 8, 9, 11, 12) Patočka Úvod do fenomenologické filosofie, Praha: OIKOYMENH, 1993. Člověk v moderních vědách. FU ČSAV, Praha:1992. Palouš R., Svobodová Z., Homo Educandus. Filosofické základy teorie výchovy. Praha : Karolinum, 2011.
Metody hodnocení
POŽADAVKY K ZÁPOČTU a ZKOUŠCE 1. Docházka na seminární část výuky min 70%. 2. Písemně připravit dvě témata: A) téma z oblasti filosofického učení vybraných filosofů zkoumaných s ohledem na význam pro sociální práci B) téma z oblasti sociální/pastorační práce, které bude obohacené o filosofickou dimenzi přístupu k člověku. 3. A) Jedno z témat prezentovat na semináři podle harmonogramu (provedení: max. 10 minut čteného odborného textu, ve stanoveném termínu dle harmonogramu. Prezentovaný text nutno dodat do odevzdávárny nejpozději 2 dny před jeho prezentací s uvedením použité literatury. Text je pak třeba odevzdat i u zkoušky. V případě neuskutečnění prezentace bude třeba vypracovat semestrální práce v rozsahu 3-5 NS z balíku témat vybraných filosofů, popř. jiného filosofa dle Vaší volby. Termín odevzdání práce do odevzdávány je 10. dubna. Jen se všemi náležitostmi, dle poznámek níže a „Metodického pokynu pro psaní seminárních prací“ v průvodci studenta Jaboku a odpovídajících mat. vydaných ETF. Práce bude v případě potřeby vracena k dopracování. 4. V případě neodůvodněného nedodržení termínu odevzdání (nebo práce nedostatečné kvality) je třeba práci opravit nebo vypracovat druhou práci jako odborný článek na jiné téma z druhého balíku témat. Práce by měla být vždy zcela původní, nepřejatá, s důsledně přiznanými citacemi. Jakkoliv převzaté práce, byť jen částmi vět, budou považovány za podvod, a diskvalifikují studenta z možnosti získat zápočet/zkoušku řádným způsobem. Práce bude mít kromě obvyklých údajů na titulní straně výslovně uvedeno a) přesné znění téze/otázky, kterou v práci řešíte, b) stručné shrnutí odpovědi, ke které jste dospěli, c) rozsah (počet úhozů vč.mezer, počet NS (1800 úhozů vč.mezer, jednoduché řádkování, písmo 12, okraje max. 2,5cm), d) že obsahuje seznam veškeré použité literatury, e) že jste provedli jazykovou korekturu, f) že se jedná o váš autentický text nepřejatý ani částmi z jiných zdrojů. 5. B) Druhé z témat bude zpracováno formou stručné, ale doslovně vypsané osnovy argumentace, kterou chcete u zkoušky obhajovat. 6. Náměty na obě témata jsou uvedena níže. Ke zkoušce Proběhne pokud možno formou kolokvia (4-6 studentů) jako obhajoba tématu zpracovaného pro prezentaci (nebo odborné práce, pokud prezentace nebyla) a dalšího připraveného tématu dle volby studenta z druhého balíku témat. Obě témata lze obhajovat nad připravenými osnovami (max.1 NS). K úspěšnému zvládnutí zkoušky je třeba prokázat orientaci ve vybraných tématech a být si vědom souvislostí s ostatními tématy. Veškeré eseje a osnovy je třeba přinést ke zkoušce vytištěné v portfoliu a nejpozději týden před jejím konáním zaslat elektronické verze všech prací do příslušné odevzdávány na ISu. K formálním a obsahovým náležitostem viz dále.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, léto 2011.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2012/T228