8.2. 1878- 13.6. 1965 Židovský filosof, překladatel a sionista. Karel Müller Martin Buber  Narodil se ve Vídni, vyrůstal u svého dědy ve Lvově v tehdejším Polsku.  Na studia odchází do Vídně, posléze do Lipska, kde se zabývá filosofií, filologií, germanistikou a uměním.  Během studií se seznamuje s Theodorem Herzlem a začíná se věnovat Sionismu.  Po Herzlově smrti (1904) se odklání od politických otázek.  1904- 1912 tzv. Mystická perioda- je ústraní a zabývá se židovskou mystikou.  1922 vydává své klíčové dílo Já a Ty  Poté se zabývá filosofií a překladem Starého zákona.  Před nacizmem utíká do Palestiny, kde pracuje jako profesor na Jeruzalémské Univerzitě.  Umírá v nemocnici na poruchu ledvin. Chasidská vyprávění  Kdo to byli Chasidé?  Židovské obrodné hnutí v 18. st. převážně na Ukrajině v okolí Haliče. Neuznávali oficiální židovské autoritativní výklady Tóry (Talmud a Midraš), ale zaměřovali se na výklad svých charizmatických vůdců jako byli např. Baal Šem Tov nebo Nachman z Braclavi.  Zaměřovali se na žitou víru a na lásku a milosrdenství mezi bližními. Sdružovali se v okolí tzv. Cadika (Spravedlivého).  Příběhy ze stran: 379 a 382 Překlad bible  Gn 1,1-2  ImAnfang schuf Gott den Himmel und die Erde.  ‫ץ׃‬ ֶ‫ָֽר‬ ָּ‫א‬ָּ‫ה‬ ‫ת‬ ֵֵ֥‫ְּא‬‫ו‬ ‫ם‬ִ‫י‬ ִַׁ֖‫מ‬ ָּ‫ש‬ַ‫ה‬ ‫ת‬ ֵֵ֥‫א‬ ‫ים‬ ִִ֑‫ֹלה‬ֱ‫א‬ ‫א‬ ָָּ֣‫ָּר‬‫ב‬ ‫ית‬ ִִׁ֖‫אש‬ ֵ‫ְּר‬‫ב‬  Die Erde aber war Irrsal undWirrsal. Finsternis über UrwirbelsAntlitz. Braus Gottes schwingend über demAntlitz derWasser. ‫ץ‬ ֶ‫ר‬ ָָּ֗‫א‬ָּ‫ה‬‫הו‬ ֹ֔‫ָּב‬‫ו‬ ֹ֙‫ֹ֙הו‬‫ת‬ ‫ה‬ ֵָּ֥‫ְּת‬‫י‬ָּ‫ה‬‫ְך‬ ֶ‫ש‬ ִׁ֖‫ְּח‬‫ו‬‫ֹום‬ ִ֑‫ה‬ ְּ‫ת‬ ‫ָ֣י‬ֵ‫ְּנ‬‫פ‬‫ל־‬ַ‫ע‬ ַ‫וח‬ ָ֣‫ְּר‬‫ו‬‫ם׃‬ִ‫י‬ָֽ ָּ‫מ‬ַ‫ה‬ ‫ֵ֥י‬ֵ‫ל־פְּנ‬ַ‫ע‬ ‫ת‬ֶ‫פ‬ ִֶׁ֖‫ח‬ ַ‫ר‬ ְּ‫מ‬ ‫ים‬ ִֹ֔‫ֹלה‬ֱ‫א‬ Gn 1,1-2  Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi.  Země byla pustá a prázdná a nad propastnou tůní byla tma. Ale nad vodami vznášel se duch Boží. ČEP  Moje přiblížení Buberova překladu do češtiny:  Gn 1,1-2 Na počátku stvořil Bůh to Nebe a tu Zemi. Země ale byla pomýlenost a pomotanost. Temnota nad Pravírní tváří. Šelest Boží se pohupovala nad tváří vody. Filosofie  Temnota Boží- text strana 62.  Já a Ty- text strany 37n a 139nn  Odmítá spojení s Bohem, kdy zaniká subjekt člověka a Bůh figuruje jako objekt.  Ty je adekvátní Boží jméno a vyjevuje se v různých Ty (lidé). Lidé si mají být navzájem Ty a ne Ono.  To je všechno to, co lze pozorovat, zjišťovat, vysvětlovat, a tím i prakticky ovládat. Děkuji vám za pozornost.