Anotace
Práce je absolventskou prací v rámci mého tříletého studia na
Vyšší odborné škole Jabok v Praze, obor sociální a pastorační
práce. Práci jsem se rozhodla napsat o osobní asistenci,
jelikož už rok a půl pracuji jako osobní asistentka a touto
cestou pomáhám spoustě lidem s fyzickým a kombinovaným
postižením při zvládání jejich každodenních aktivit v běžném
životě, při začleňování se do společnosti a koneckonců ve všem,
v čem potřebují pomoc. Je samozřejmé, že klienti ode mě jakožto
jejich osobní asistentky očekávají jistou podporu a to jak
fyzickou, tak i psychickou. Jejich očekávání spočívá například
v pomoci v domácnosti (mytí nádobí, vaření, úklid), pomoc s
osobní hygienou, oblékáním a přesuny (z vozíku na postel, či na
toaletu atd), doprovody na různá místa, kam by se sami
nedostali nebo se špatně orientují v prostoru a sami se nemohou
pohybovat. Dále jde o asistence ve škole či v zaměstnání (pomoc
se psaním poznámek, doprovody do školy či práce a asistenci v
ní, psychická podpora atd.).
Je zřejmé, že očekávání klientů jsou někdy náročná a různorodá.
Každý klient má jiné nároky na asistenci a jiné požadavky na
asistenta samotného. Je to tím, že každý z těchto uživatelů
osobní asistence je jinak postižený, má v životě jiné priority
a každý má své potřeby, které se snaží uspokojit, ať už sám
nebo s pomocí druhé osoby. Lidé s postižením jsou
charakteristickou skupinou, která od života očekává vstřícnost,
ochotu a ohleduplnost lidí, kteří se kolem nich pohybují a
pomáhají jim žít na plno jejich životy a zapojovat se do
každodenních činností a do společenského života.
Pro lidi s postižením musí být těžké přijímat do svého života
lidi, kteří jsou pro ně vlastně cizí, ale tito ,,cizí“ lidé se
postupem času stávají klientovi blízkým člověkem, protože za
klienta, s klientem a pro klienta dělají spoustu věcí, co by si
uživatel osobní asistence nebyl schopen sám udělat. Povídají si
s ním o věcech o kterých by klient
třeba ani nikomu neřekl a pomáhají mu rozhodovat se v těžkých
životních situacích i v běžných životních situacích, ale za
žádnou cenu nerozhodují za něj, protože klient je samostatná
fyzická osoba, která má právo se rozhodovat sama za sebe a o
všem, co v jeho životě nastane. Asistenti se postupem času
stávají součástí klientova života a i klientovým přítelem,
nejen člověkem, který je s uživatelem osobní asistence vlastně
v pracovním poměru. To je dle mého názoru velmi cenné, protože
člověk s postižením okolo sebe má nové lidi a získává tak i
nové kamarády, větší rozhled a nejen pomocnou sílu při
vykonávání běžných denních činností.
Hlavním cílem mé práce je zjistit, co klienti očekávají od
asistence a zda osobní asistence naplňuje očekávání těchto
klientů. V celé práci bych čtenáře ráda seznámila s pojmem
osobní asistence a sociální rehabilitace, co je to očekávání
klientů a proč mají vůbec klienti nějaká očekávání a se vším co
se osobní asistence a očekávání klientů týká. Zaměřím se
především na konkrétní asistenci a to na tu ve které pracuji,
na Asistenci o.s, V Pevnosti 4, Praha 2, která má ale sídlo na
Vyšehradě v ulici Na Topolce nedaleko Jedličkova ústavu, kde
vedoucím osobní asistence je můj konzultant Mgr. Erik Čipera.
Zmíním pro zajímavost také jiná sdružení, která osobní
asistenci nabízejí, prioritní však bude již zmíněná Asistence
o.s. V praktické části, která bude částí výzkumnou, se zaměřím
více na cíl mé práce, který je výše zmíněný a zvolím řízený
rozhovor, který povedu přibližně s 10 klienty Asistence o.s,
kteří mají různý stupeň fyzického nebo kombinovaného postižení. …víceméně
Abstract
This work is coursework during my studies at college Jabok. The
goal is to find a research method, which is controlled by the
interview, clients' expectations Asistence o.s
Work is composed of 11chapter, which were the first part deals
with the very definition of terms in the second part is
mentioned personal assistance for people with disabilities
themselves. Another part deals with social rehabilitation, as
social rehabilitation is an integral part of personal
assistance. The fourth chapter will familiarize you with
physical disabilities. The fifth chapter gives us a platform in
which we learn something about the very expectations. What
expectation is why the client has some expectation of what
personal goals are to familiarize ourselves with the quality
standards that are in our clients' expectations, in my opinion,
very important. Chapter Six are already familiar with the offer
directly with the assistance of the Asistence o.s, its
principles of working with clients and how it functions. The
seventh chapter is a space for the exhibition of the two
institutions also offer personal assistance services. The
eighth chapter is the research itself, which has much
unfulfilled expectations. The ninth chapter is the very
conclusion of a thesis and then just follow this resume and
list of references. Work is busy with all the trimmings for 62
pages. …víceméně